32 YIL SONRA REŞKO(ULUDORUK) İLK KIŞ TIRMANIŞI

Cilo Dağları uzun zamandır güvenlik nedeniyle dağcılarına kapalıydı. Bu sene çözüm sürecinin bir gelişimi olarak izin verilince yazın bir çok grup yaz çıkışlarını gerçekleştirdi. Bizde süreç bozulmadan bir an önce Kış Tırmanışını gerçekleştirmeyi hedefledik. Kendi grubum olan Klos Dağcılık bünyesinde bir ekip oluşturarak Yüksekova’ ya ulaştık.
Ekip Lideri ben(Sönmez Erkaya-TDF Dğ-Sp.Trm. Ant. ve Hkm.), Lisanslı Sporcuları ; Zafir Sezer, Kürşat Öztürk, Ferhat Ulu, Niyazi Uslu, Ramazan Kaya, Ali Emrah Doğuyıldız olarak bir takım oluşturduk. Bizi otelimiz önünde TDF Yüksekova Temsilcisi Naci Ertunç ve yerel rehberlerden Kahraman Aytan karşıladı.
Ertesi gün(23 Aralık 2013) sabahın erken saatlerinde aracımızla yola koyulduk. İzinlerimizi TDF Temsilcimiz çoktan halletmişti . Yeşiltaş Köyü Jandarma Karakolunda son kontrolden sonra Cilolara girişimizi yaptık. Serpil Yaylası kamp alanına(2100m.) kadar karda bata çıka kamp yüküyle ilerledik. Hava kararmadan çadırlarımızı kurduk.
Diğer gün(24 Aralık 2013) kamp yükümüzle yola çıktığımızda önümüzde yaklaşık 650 metre yüksekliğinde bir kulvar bizi bekliyordu. Bölgeye yaklaşık bir haftadır kar yağmaması ve hava şartlarının güzel oluşu sonucu çokta zorlanmadan II. Kampımıza(2950m.) vardık. Kulvarı kamp yüküyle çıkmak bile başlı başına bir başarı idi.
Zirve günü(25 Aralık 2013) için saat 04:00 sıralarında kamptan ayrıldık. Ayaklarımızda krampon, elimizde kazmalar ile bizi bekleyen yaklaşık 1200 metrelik irtifaya yol aldık. 3900 metrelere geldiğimizde saatimiz 11:00 sularında idi. Hava pırıl pırıl ve son derece güzeldi. Bu motivasyonla ip birliğinde sırt hattına girdik. Lider olarak teknik kazmalarımla tırmanırken, arkadaşlarıma doğru ve güvenli rotayı açmaya çalışıyordum. Sırt hattı bittiğinde asıl zorluğun bıçak sırtını andıran kılçığın oluşturduğunu anladım. Burada ip emniyetinde ilerleyerek sabit bir hat oluşturdum. Tüm ekip bu hat üzerinden zorlu kısmı da güvenle geçmiş oldu.
Yıllar önce(05 Mart 1982) Kemal Çapa ve Muzaffer Özdemir zirveye giden bu sırt hattı ile kılçığı, iri ayaklı bir geyiğin iz açması sonucu geçebilmişlerdi. Üstelik Kemal abi bu zorlu geçişte bildiğimiz kürek ile kendine ve partnerine basamak açmıştı. Şimdi biz son derece modern emniyet ve malzemeleriyle bu çıkışın tekrarını gerçekleştiriyorduk.
Zirveye uzanan boynu bitirdikten sonra, saat 13:40’ da Reşkonun doruğundaydık. Ciloların en yüksek, ülkemin ise ikinci en yüksek dağındaydık. Ekip birbirini kutlayıp, kucaklayıp sevincini paylaştıktan sonra gözümüz şu meşhur zirve defterini aradı. 60’ yıllarda bırakılan bu zirve defterine kutsal bir kitaba dokunur gibi heyecanlıydık. Fotoğraf çekimini yapıp bir an önce inişe geçtik.
Kamp yerimize geldiğimizde saat 17:30’ a geliyordu. Yorgun bedenlerimizi dinlendirdirmek için bir an önce uykuya çekildik. Ertesi gün(26.12.2013) kuvvetli bir kahvaltının ardından doğruca inişe geçtik. Vadinin bitiminde karakola uğrayıp bilgilerimizi-teşekkürlerimizi ilettikten sonra doğruca Yeşiltaş Köyü üzerinden Yüksekovaya ulaştık. Bizi bekleyen Anadolu Ajansı ve yerel basın ile gerekli görüşmeleri yapıp otelimizde dinlenmeye çekildik.
Neredeyse 32 yıl sonra yapılan bu ilk kış tırmanışını anlamlı kılabilmek adına “ Barış ve Huzur Tırmanışı “ diye adlandırdık. Ayrıca ekibimizde tek bayan dağcı olan Zafir Sezer arkadaşımız bu tırmanış ile “ kışın zirveye ulaşan ilk kadın dağcı “ ünvanını kazanmıştır. Bu tırmanışın başarıya
ulaşmasında emeği geçen TDF Yüksekova Temsilcisi Naci Ertunç ve Kahraman Aytana ayrıca teşekkür ederim. Yöre halkının gösterdiği yakın ilgi ve dostluğa ise minnettarız.
Klosdag Ekibini candan kutluyor ve tırmanışlarımızın diğer etaplarını( Sat Dağları) şimdiden planlıyoruz.